Elbing?Hamburg?Zagadkowy kuter.
Kuter parowy [zwany też kutrem holowniczym] "Kiliński"...
Mało znany stateczek służący przed II Wojną Światową w Flotylli Rzecznej Marynarki Wojennej na
Polesiu [Pińsk,ob. na Białorusi].
Okres jego służby w Polskiej Marynarce Wojennej jest dobrze znany ale moment "narodzin"
kutra już ...niekoniecznie.
Według jednych źródeł statek powstał w 1895 roku w stoczni hamburskiej "R.Holz" pod nazwą
"Narew" [dla armatora rosyjskiego-Ministerstwa Komunikacji (M.Kuligiewicz,M.Prasnak)].
W Rosji był sklasyfikowany jako statek "holowniczo-inspekcyjny".
Natomiast A.Zasieczny dopuszcza tezę,że "Kiliński" został zbudowany ok.1890 roku w Elbing
w stoczni F.Schichaua.
Podczas I Wojny Światowej [1914-18] został zdobyty przez Niemców a następnie w listopadzie
1918 r.,wraz z 25 innymi jednostkami rzecznymi,przejęli go Polacy.Pływał w Flotylli Wiślanej.
![]()
24 V 1919 roku jednostka została przekazana Komendzie Portu Wojennego w Modlinie gdzie
zmieniono jej nazwę na "Kiliński".
Załoga jego liczyła wówczas 1 oficera +7 marynarzy.
Z Modlina zostaje przebazowany do Aleksandrowa Kujawskiego do stacjonującego w nim
1 Batalionu Morskiego.
Powraca do Modlina w dn.22 X 1919 roku aby po uzbrojeniu go w dwa ckm-y "Maxim wz.03"
[kal.7,92 mm ] w połowie lipca 1920 roku zostać przekazanym na nowo do Flotylli Wiślanej.
Patrolował rejon Modlin -Wyszogród broniąc tego odcinka przed Armią Czerwoną.
W latach 1920-23 przysługiwało mu miano "ORP" [Okręt Rzeczpospolitej Polskiej],gdyż d-cą jego
był oficer i sklasyfikowano kuter jako "lekki statek uzbrojony".
Prawdopodobnie jako ORP "Kiliński" pływał do 1923 roku.
Jesienią 1922 roku został rozbrojony i zaczął być przebudowywany na jednostkę specjalną
Pogotowia Technicznego.
Zadaniem jego miało być wydobywanie wraków rzecznych na terenie całego Kraju.
Nie ukończono przebudowy gdyż w 1923 roku został przywrócony do stanu używalności i w
sierpniu tego roku przekazany do Szkoły Specjalistów Morskich w Świeciu.Służył tam do 1927 roku,
do momentu przeniesienia szkoły do Gdyni.
Kuter znów został przeniesiony do KPW Modlin [służył jako holownik] skąd, po likwidacji portu
wojennego w Modlinie [31 III 28 r.],został wcielony w połowie 1928 roku do Flotylli Pińskiej
[od 17 X 1931 r.: Flotylla Rzeczna Marynarki Wojennej w Pińsku].
Sklasyfikowano "Kilińskiego" jako "kuter parowy pełniący również funkcję holownika".
Przydzielony został do Komendy Portu Wojennego gdzie był intensywnie wykorzystywany do
września 1939 r.
W latach 1933-35 [inni:w 1931 r.] przeszedł gruntowny remont:wymieniono mu silnik parowy o
mocy 21 KM [15,44 kW] na silnik parowy mocy 35 KM [25,74 kW bądź jak inni:32 KM=23,53 kW],
dobudowano krytą sterówkę,zwiększono zasięg [powiększono bunkry węglowe] i prędkość kutra.
Po mobilizacji 30 VIII 1939 roku został przydzielony do Oddziału Wydzielonego Rzeki Prypeć,
prawdopodobnie jednak nie opuszczał portu pińskiego do 20 IX.
Marynarze Flotylli w Pińsku.
Tego dnia,gdy zagroziły portowi atakujące jednostki Związku Sowieckiego,wraz z innymi
jednostkami, "Kiliński" ewakuował się w rejon Kanału Królewskiego.
Jednak dalszą drogę,w okolicy Kuźliczyna [obecnie Białoruś],zablokowały konwojowi wysadzone
dwa mosty [drogowy i kolejki wąskotorowej].
Polskie jednostki Flotylli Rzecznej zostały zatopione lub spalone przez swoje załogi na rozkaz
kmdr.ppor.Kamieńskiego.
Większość marynarzy i oficerów [prócz części narodowości ukraińskiej i białoruskiej] Flotylli
przyłączyła się [22 IX] do tworzącego SGO "Polesie"[od 28 IX] gen.Kleeberga [3 bat."morski"
182 PPiech. i 4 komp.sam.bat.179 PPiech.-oba pułki z 60 DP] i wzięła udział w bitwie pod Kockiem
5 X 39 r.
![]()
Polskie stanowisko ckm-mu pod Kockiem,październik 1939 r.
Wcześniej część marynarzy z oficerami dołączyła do Grupy KOP [Korpus Ochrony Pogranicza]
gen.Wilhelma Orlika-Rückemanna tworząc zbiorczy batalion marynarski,który w nocy z 25 na 26 IX
dostał się w większości do sowieckiej niewoli.
Następnego [26 IX 39 r.] dnia kilkudziesięciu z nich zostało zamordowanych przez komunistów
w miejscowości Mokrany [obecnie Białoruś]...
Pomnik pomordowanych przez Sowietów podoficerów i oficerów 135 pułku piechoty,
Polskiej Marynarki Wojennej i Flotylli Pińskiej w Mokranach na Białorusi.
Czy "Narew"/"Kiliński" został zbudowany w "naszej elbląskiej" stoczni czy też nie, warto jest
przybliżyć choć cząstkową historię Polskiej Marynarki Wojennej i jej oddziałów rzecznych,
o których,tak naprawdę,mało wiemy...
*Dane techniczne [do 1923 r.]:
-długość:17,5 m [inni:17,0 m],
-szerokość:3,00 m,
-zanurzenie:0,7 m,
-wyporność:22 tony,
-napęd:silnik parowy o mocy 21 KM
[15,44 kW ]+ 1 śruba napedowa,
-uzbrojenie:2 ckm-y "Maxim wz.03" kal.7,92 mm.,
-załoga:1 oficer+7 marynarzy
*Dane techniczne [1923-39 r.]:
-dł,szer.,zan.,wyp.-te same,
-uzbrojenie zlikwidowane,
-napęd:dwucylindrowy silnik parowy o mocy 35 KM [25,74 kW]
[inni:32 KM=23,53 kW] + 1 śruba napędowa,
-prędkość 12km/h [ok.6,47 Mm/h] i zasięg 240 km [129,58=20 godzin],
-załoga:8 podoficerów i marynarzy.
Pisano:- 19 VI 2014 r.
Autor tekstu: "Azja70".
Zdjęcie pomnika:Mariusz Proskień.
Foto z internetu [wszystkie].
Na podstawie:
#Bibliografia i artykuły:
-"Broń Wojska Polskiego 1930-1945"-A.Zasieczny,
-"Różycki i Kiliński czyli lekkie statki uzbrojone"-M.Kiligiewicz,
-"Pierwsze okręty śródlądowe Polskiej Marynarki Wojennej"-M.Prasnak,
-"Polski Wrzesień 1939"-Cz.Grzelak,E.Kozłowski,
-
#Strony internetowe:
-Narodowe Archiwum Cyfrowe,
-Wikipedia,
-flotylle.rzeczne.ayz.pl
-dws.xip.pl
-modlintwierdza.pl
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz