SS"Elbing"-jeden statek,wiele nazw...
Sea Ship (SS) "Elbing"...
Jest to drugi statek typu cargo o tej nazwie pływający po morzach i oceanach.
Ten frachtowiec sławiący imię miasta w Prusach,wbrew nazwie,zbudowany został w Hamburgu
przez stocznię Deutche Wert w 1922 roku.
Został zwodowany jako "Arcadia" dla" Hamburg-Amerika Packet AG" i pływał dla armatora
"Deutsche Levante Linie".Portem macierzystym był Hamburg.
Opisywany statek wiele razy zmieniał nazwy i właścicieli...
W 1934 roku został odsprzedany "Kohlen-Import & Poseidon Schiffahrt AG" w Królewcu
[Königsberg] i przemianowany na "Elbing".
W 1935 roku wymieniono mu silnik na nowy.
Pływał dla królewieckiego właściciela i armatora do 1940 roku kiedy to został "powołany"
[zarekwirowany] do służby w Kriegsmarine.
Przystosowano go na statek węglowy i miał brać udział w odwołanej operacji "Lew Morski"
[niemiecki desant na Wlk.Brytanię-udaremniony w wielkiej mierze przez polskie dywizjony
myśliwskie w > Bitwie o Anglię<].
Podczas brytyjskiej operacji "Claymor" [rajd bryt.komandosów na archipelag Lofotów w
Norwegii],"Elbing" został ostrzelany [4 III 1941] i podpalony przez brytyjski niszczyciel
HMS "Tartar" [G 43] przy wyspach Solvær.
Niszczyciel tego samego dnia zatopił też dwa niemieckie frachtowce:"Hamburg" i "Pasajes".
![]()
HMS "Tartar" G 43 [do maja 1940 roku: F 43].
Wyremontowany "Elbing" pływał dla niemieckiej marynarki wojennej na wodach norweskich
do 1942 roku.
Następnie,w 1943 r., wrócił do swych królewieckich właścicieli.
W 1945 roku w wyniku ofensywy wojsk sowieckich,okręt zmienił swój port macierzysty
na Nordenham [Dolna Saksonia].
Następnie został przemieszczony w rejon wyspy Schweinesand [ok.16 km od centrum
Hamburga] na Łabie [Elbe] gdzie został ostrzelany przez lądową artylerię brytyjską.
W tym czasie miasto Elbing, po ciężkich walkach w I i II 1945 roku ,było już pod okupacją
Armii Czerwonej...
Uszkodzony "Elbing", "zaaresztowany" przez Aliantów,popłynął do Wielkiej Brytanii.
Jego portem został Londyn.Po remoncie nazwany został "Empire Congress" i przekazany
pod kierownictwo "Chine Trading Co Ltd" z portem w Cardiff,choć właścicielem pozostawało
nadal bryt.Ministerstwo Transportu ,które przejęło "Elbing" w 1945 r.od Ministerstwa Wojennego
Transportu [Ministry of War Transport,istniało od 1 V 1941 r. do IV 1946 r. ].
Następnie w 1946 roku "Empire Congress" [ex-"Elbing"] został oddany rządowi norweskiemu.
Nowi właściciele [rząd] i armator "Kr Jebsen" przemianowli statek na "Brunes" .
Portem macierzystym zostało na wiele lat,mimo zmian właścicieli,Oslo.
W 1947 roku rząd i "Kr Jebsen" odsprzedali "Brunes" armatorowi "R Mithassel",który zmienił
nazwę na "Skuld".
"Skuld" długo nie należał do nowego właściciela,gdyż w 1948 roku został przejęty przez
"Birger Ekerholt" z Oslo [firma istnieje do dziś] .
Jak zwykle nowy właściciel zmienił nazwę.Tym razem okręt nazwano: "Ringas".
![]()
W 1952 roku przy wyspie Alderney [Wyspy Normandzkie] dwa statki: belgijski "Mahenge"
[typ "Victory"] i francuski "Granville" [typ "Liberty"],zderzyły się a ex-"Elbing" wziął udział
w ratowaniu rozbitków.
Załoga "Ringasa" uratowała 46 załogantów "Mahenge" oraz 3 pasażerów z tego statku,
który zatonął.
Natomiast "Grenville" [mocno uszkodzony i palący się] zaholowano do Cherbourga we Francji,
gdzie ... ugaszono pożar.
Także w 1952 roku "Ringas" odbył pierwszy raz rejs na Wielkich Jeziorach do Muskegon
w stanie Michigan [USA] z ładunkiem glinki [kaolinit] a w następnym roku [1953] płynie do
Port Huran,również w Michigan,z frachtem papierówki [drewno do produkcji papieru].
Rok 1958 przyniósł następną zmianę właściciela:"Birger Ekerholt" odsprzedał frachtowiec
nieznanemu greckiemu właścicielowi,którego armatorem była spółka "Moa Navigation SA"
[z państwa Panamy].Statek otrzymał nazwę:"Los Mayas" a portem macierzystym została
Panama City.
W tymże 1958 roku "Los Mayas" pływał po Wielkich Jeziorach [USA] i w Muskegon [Michigan]
wszedł na mieliznę,z której go ściągnięto.
W 1959 [niektóre źródła podają,że jeszcze w 1958 r.] "Moa Navigation SA" sprzedaje
"cargo ship" firmie "C T Trapezountios" z Monrovii [Monrovia-stolica Liberii w Afryce Zach.],
która zmienia nazwę frachtowca na "Francisco Morazan".
Armatorem zostaje " West Indies Transport Company" z Nowego Jorku [USA] i wyczarterowuje
statek dla " Interamerican Marine Operators" również z Nowego Jorku.
![]()
Jako SS "Francisco Morazan"...
W nocy z 28 na 29 XI 1960 roku podczas wielkiej śnieżycy statek zszedł z kursu a 29 XI
o godz.18.35 nastąpiła tragedia...
Frachtowiec,który przetrwał ostrzał niszczyciela i artylerii lądowej podczas wojny,wszedł na
mieliznę koło wyspy South Manitou na jeziorze Michigan,omijając wrak innego statku
["Walter L.Frost"].
Ironią losu "Francisco Morazan" osiadł na mieliźnie ok. ... 270 metrów od brzegu!
Załoga i część ładunku [wieziony do Rotterdamu w Holandii i Hamburga w Niemczech] została
uratowana przez okręty ratownicze WLB-305 "Mesquite",WLB-404 "Sundew" i WAGB-83
"Macinaw" [ten ostatni przyjął na pokład ciężarną żonę kapitana ratowanego statku i odstawił
ją na ląd do Traverse City w st.Michigan].
Jednak sztorm był tak silny,że rozbijał statek na części.Po paru dniach również holownik
"John Roan V" i barka "Maintland" nie mając szans na ratowanie reszty ładunku wróciły
do portu...
![]() ![]() ![]()
Okręt ratowniczy "Mackinaw" Okręt ratowniczy "Sundew" Okręt ratowniczy "Mesquite"
[WAGB-83]. [WLB-404,W-404]. [WLB-305].
I tak zakończyła się 38 letnia epopeja statku,frachtowca,który w niejednym porcie na
świecie
w ciągu 11 lat bywał ze swą nazwą "Elbing" na burcie.
Dlatego,choć nie "pochodził" z Elbing opisałem jego dzieje.
Tyle razy zmieniano mu nazwę : .
1-Arcadia (1922-1934)
2-Elbing (1934-45)3-Empire Congress (1945-46) 4-Brunes (1946-47) 5-Skuld (1947-48) 6-Ringas (1948-58) 7-Los Mayas (1958) 8-Francisco Morazan (1958-60)
SS "Elbing".
Pisano:- 13 VII 2014 r.
Tekst: "Azja70",
Foto z internetu,
-ostatnie zdjęcie wraku "Francisco Morazan" [kolor]:Kerry Kelly.
-Informacje zaczerpnięte z marynistycznych stron różnych krajów dotyczących floty handlowej
[niem.,bryt.,nor.,ros.,kan.,panam.,pol.].
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz