środa, 18 maja 2016

SS"Elbing"-jeden statek,wiele nazw...

Sea Ship  (SS) "Elbing"...
Jest to drugi statek typu cargo o tej nazwie pływający po morzach i oceanach.
Ten frachtowiec sławiący imię miasta w Prusach,wbrew nazwie,zbudowany został w Hamburgu 
przez stocznię Deutche Wert w 1922 roku.
Został zwodowany jako "Arcadia" dla" Hamburg-Amerika Packet AG" i pływał dla armatora
"Deutsche Levante Linie".Portem macierzystym był Hamburg.
Opisywany statek wiele razy zmieniał nazwy i właścicieli...
W 1934 roku został odsprzedany "Kohlen-Import & Poseidon Schiffahrt AG" w Królewcu
[Königsberg] i przemianowany na "Elbing".
W 1935 roku wymieniono mu silnik na nowy.

SS "Elbing" holowany przez "Hermanna" w Królewcu.

Pływał dla królewieckiego właściciela i armatora do 1940 roku kiedy to został "powołany"
 [zarekwirowany] do służby w Kriegsmarine.
Przystosowano go na statek węglowy i miał brać udział w odwołanej operacji "Lew Morski" 
[niemiecki desant na Wlk.Brytanię-udaremniony w wielkiej mierze przez polskie dywizjony 
myśliwskie w > Bitwie o Anglię<].
Podczas brytyjskiej operacji "Claymor" [rajd bryt.komandosów na archipelag Lofotów w 
Norwegii],"Elbing" został ostrzelany [4 III 1941] i podpalony przez brytyjski niszczyciel 
HMS "Tartar" [G 43] przy wyspach  Solvær.
Niszczyciel tego samego dnia zatopił też dwa niemieckie frachtowce:"Hamburg" i "Pasajes".

HMS "Tartar" G 43 [do maja 1940 roku: F 43].

Wyremontowany "Elbing" pływał dla niemieckiej marynarki wojennej na wodach norweskich
do 1942 roku.
Następnie,w 1943 r., wrócił do swych królewieckich właścicieli.
W 1945 roku w wyniku ofensywy wojsk sowieckich,okręt zmienił swój port macierzysty 
na Nordenham [Dolna Saksonia].
Następnie został przemieszczony w rejon wyspy Schweinesand [ok.16 km od centrum 
Hamburga] na Łabie [Elbe] gdzie został ostrzelany przez lądową artylerię brytyjską.
W tym czasie miasto Elbing, po ciężkich walkach w I i II 1945 roku ,było już pod okupacją 
Armii Czerwonej...
Uszkodzony "Elbing", "zaaresztowany" przez Aliantów,popłynął do Wielkiej Brytanii.
Jego portem został Londyn.Po remoncie nazwany został "Empire Congress" przekazany 
pod kierownictwo "Chine Trading Co Ltd" z portem w Cardiff,choć właścicielem pozostawało 
nadal bryt.Ministerstwo Transportu ,które przejęło "Elbing" w 1945 r.od Ministerstwa Wojennego
Transportu [Ministry of War Transport,istniało od 1 V 1941 r. do IV 1946 r. ].
Następnie w 1946 roku "Empire Congress" [ex-"Elbing"] został oddany rządowi norweskiemu.
Nowi właściciele [rząd] i armator "Kr Jebsen" przemianowli statek na "Brunes" .
Portem macierzystym zostało na wiele lat,mimo zmian właścicieli,Oslo.
W 1947 roku rząd i "Kr Jebsen" odsprzedali "Brunes" armatorowi "R Mithassel",który zmienił 
nazwę na "Skuld".
"Skuld" długo nie należał do nowego właściciela,gdyż w 1948 roku został przejęty przez 
"Birger Ekerholt" z Oslo [firma istnieje do dziś] .
Jak zwykle nowy właściciel zmienił nazwę.Tym razem okręt nazwano: "Ringas".

 1 I 1953 rok-Jako SS "Ringas" ...

W 1952 roku przy wyspie Alderney [Wyspy Normandzkie] dwa statki: belgijski "Mahenge" 
[typ "Victory"] i francuski "Granville" [typ "Liberty"],zderzyły się a ex-"Elbing" wziął udział 
w ratowaniu rozbitków.
Załoga "Ringasa" uratowała 46 załogantów "Mahenge" oraz 3 pasażerów z tego statku,
który zatonął.
Natomiast "Grenville" [mocno uszkodzony i palący się] zaholowano do Cherbourga we Francji,
gdzie ... ugaszono pożar.
Także w 1952 roku "Ringas" odbył pierwszy raz rejs na Wielkich Jeziorach do Muskegon 
w stanie Michigan [USA] z ładunkiem glinki [kaolinit] a w następnym roku [1953] płynie do 
Port Huran,również w Michigan,z frachtem papierówki [drewno do produkcji papieru].
Rok 1958 przyniósł następną zmianę właściciela:"Birger Ekerholt" odsprzedał frachtowiec 
nieznanemu greckiemu właścicielowi,którego armatorem była spółka  "Moa Navigation SA" 
[z państwa Panamy].Statek otrzymał nazwę:"Los Mayas" a portem macierzystym została 
Panama City.
W tymże 1958 roku "Los Mayas" pływał po Wielkich Jeziorach [USA] i w Muskegon [Michigan] 
wszedł na mieliznę,z której go ściągnięto.
W 1959 [niektóre źródła podają,że jeszcze w 1958 r.] "Moa Navigation SA" sprzedaje
"cargo ship" firmie "C T Trapezountios" z Monrovii [Monrovia-stolica Liberii w Afryce Zach.],
która zmienia nazwę frachtowca na "Francisco Morazan".
Armatorem zostaje " West Indies Transport Company" z Nowego Jorku [USA] i wyczarterowuje
statek dla " Interamerican Marine Operators" również z Nowego Jorku.

Jako SS "Francisco Morazan"...

W nocy z 28 na 29 XI 1960 roku podczas wielkiej śnieżycy statek zszedł z kursu a 29 XI 
o godz.18.35 nastąpiła tragedia...
Frachtowiec,który przetrwał ostrzał niszczyciela i artylerii lądowej podczas wojny,wszedł na 
mieliznę koło wyspy South Manitou na jeziorze Michigan,omijając wrak innego statku 
["Walter L.Frost"].
Ironią losu "Francisco Morazan" osiadł na mieliźnie ok. ... 270 metrów od brzegu!
Załoga i część ładunku [wieziony do Rotterdamu w Holandii i Hamburga w Niemczech] została 
uratowana przez okręty ratownicze WLB-305 "Mesquite",WLB-404 "Sundew" i WAGB-83 
"Macinaw" [ten ostatni przyjął na pokład ciężarną żonę kapitana ratowanego statku i odstawił 
ją na ląd do Traverse City w st.Michigan].
Jednak sztorm był tak silny,że rozbijał statek na części.Po paru dniach również holownik 
"John Roan V" i barka "Maintland" nie mając szans na ratowanie reszty ładunku wróciły 
do portu...
USCGC Mackinaw  USCGC Sundew  USCGC Mesquite
Okręt ratowniczy "Mackinaw"          Okręt ratowniczy "Sundew"           Okręt ratowniczy "Mesquite" 
[WAGB-83].                                     [WLB-404,W-404].                          [WLB-305].
 
 
Wrak SS "Francisco Morazan" osiadły na mieliźnie 29 XI 1960 r.                   
Fot.Kerry Kelly-2005 r                                                                                        .
I tak zakończyła się 38 letnia epopeja statku,frachtowca,który w niejednym porcie na 
świecie
w ciągu 11 lat bywał ze swą nazwą "Elbing" na burcie. 
Dlatego,choć nie "pochodził" z Elbing opisałem jego dzieje.

Tyle razy zmieniano mu nazwę :                                                  .
1-Arcadia (1922-1934)
 2-Elbing (1934-45)
 3-Empire Congress (1945-46)
 4-Brunes (1946-47)
 5-Skuld (1947-48)
 6-Ringas (1948-58)
 7-Los Mayas (1958)
 8-Francisco Morazan (1958-60)


                                                             
SS "Elbing".

Pisano:

- 13 VII 2014 r.

Tekst: "Azja70",
Foto z internetu,
-ostatnie zdjęcie wraku "Francisco Morazan" [kolor]:Kerry Kelly.
-Informacje zaczerpnięte z marynistycznych stron różnych krajów dotyczących floty handlowej
 [niem.,bryt.,nor.,ros.,kan.,panam.,pol.].

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz