Szkuner przy Fosie Dworu Popielnego.
Czasem przeglądając stare zdjęcia Elbing,wzrok nasz skoncentruje się na jakimś
szczególe i ... zaczyna się poszukiwanie.
Nie tak dawno temu ,przeglądając fotki z serii "Stocznia Schichaua", spojrzałem na
zdjęcie zgrabnego dwumasztowego szkunera (a istnieją nie zgrabne?),który akurat
przepływał obok dawnej fosy Dworu Popielnego.
Przepływał już obok Schichau Werft,gdyż w 1854 roku Ferdynand Gotlieb Schichau
wykupił teren wokół Dworu .Popielnego i założył stocznię.
W niej to ( 21 VI 1855 r.) zwodował pierwszy niemiecki metalowy parowiec ze śrubą
na rufie była to "Borussia" [po łacinie "Prusy"].
Ale wróćmy do szkunera.
Na jego burcie dała się odczytać nazwa,która brzmiała:"Mathilde".
W głębi budynki stoczni Schichaua/Schichau Werft.
Rozpoczęło się poszukiwanie żaglowca.
Ale czy on był "elbląski" czy tylko przypłynął z wizytą handlową?
A może wraca z remontu?
A może...,być może...może...?
W poszukiwaniach odnalazł się nawet szkuner "Mathilde"... przemycający murzyńskich
niewolników do USA ( został zatrzymany przez amerykański szkuner "USS Alligator" i
odstawiony do Stanów w 1821 r.).
Pozostał tylko do przejrzenia "Lloyd's Register czyli "Rejestr Lloyda" (ciekawostką jest,
że historia "LR" rozpoczyna się w kawiarni Edwarda Lloyda na Tower Street w Londynie
w 1688 roku,do której przybywali kapitanowie i armatorzy poszukujący ubezpieczycieli
dla swych statków;pierwszy rejestr ukazał się drukiem w 1764 r...).
Bingo! [a trzeba było od tego zacząć...].
I tak:
Szkuner [oznaczenie "sr"-schooner] "Mathilde" był drewnianym statkiem o łączeniach
metalowymi sworzniami [oznaczenie "IB-iron bolt].
Tonaż jego wynosił: 153 tony rejestrowe-Register Tonne[1 rt=2,8316846592 metra
sześciennego-nie używany pomiar pojemności okrętów od 1992 r.].
Mistrzem [ozn."Masters"-nadzorujący budowę?Główny projektant?] był C.H.Moje i co
najważniejsze w tym wszystkim,że statek zbudowano w ... Elbing w roku 1841, i to
miasto jest też jego portem macierzystym.
Właścicielem dwumasztowca był niejaki Wegman.
"Rejestr Lloyda" z 1842 roku oznacza tą jednostkę jako "A1" czyli,że wybudowana jest z
najlepszego materiału i posiada najlepszej jakości osprzęt.
Natomiast wydanie z 1848 roku już nie podaje tej wysokiej klasyfikacji a w wydaniu z
1849 roku szkuner ten znika z tabel.
Czy zatonął?
Nie.
Widzimy go przecież na zdjęciu zrobionym po 1850 roku [najstarsze zachowane zdjęcia
Elbing przedstawiające Stary Rynek] a nawet po 1854 [powstanie Schichau Werft].
Może nie uiszczał opłat rejestrowych i dlatego zniknął z kart szacownego Rejestru?
A może przestał uaktualniać "swoje istnienie"?
Zdjęcia z 1850 roku wykonane z Bramy Targowej [Markttor] wzdłuż ul.Stary Rynek
[Alter Markt] w stronę ul.Wigilijnej/Św.Ducha [Heilige Geiststrasse],Elbing/Elbląg.
Z tabeli Lloyda wychodzi również,że "Mathilde" kursował między portami:
Liverpool a Liebau [obecnie Lubawka].
Myślę jednak,że we wpisie pojawił się błąd i chodziło o LIBAU [ob.Lipawa na Łotwie]
a nie Liebau na ...Dolnym Śląsku...
Lipawa jest dotąd dużym potem,w którym przeładowuje się głównie drobnicę, drewno
i ładunki metalowe.
Lipawa posiada też połączenia promowe z Karlshamn w Szwecji i niemieckim Rostockiem.
Nie podano również stoczni,w której szkuner został zbudowany.
Można się jedynie domyślać,że była to :
-Mitzlaff Werft [Michaela Mitzlaffa],gdyż stocznia ta aż do 1872 roku (do sprzedaży jej
F.G.Schichauowi) budowała drewniane jednostki pływające [istniała w latach 1825-1872].
lub:
-Fechter Werft [Daniela Werfta],ponieważ istniała w latach 1815-1872 [potem sprzedana
po części Schichauowi i spółce berlińskiej "Hammbruch & Vollbaum Co".
[Prawdopodobnie bo źródła różnie podają].
Dalszy los szkunera "Mathilde" nie jest mi znany.
Mam nadzieję,że może kiedyś natrafię,choćby przypadkowo,na jego "życiorys",
gdyż pływając od Liverpoolu do Libau przez Elbing musiał być dzielną jednostką...
Poniżej: plan Elbing z 1937 roku z zaznaczonymi terenami Schichau Werft i jej poprzedniczkami.
Schematyczne trasy szkunera "Mathilde" na trasie Liverpool-Lipawa.
(W trakcie rejsów pewnie zawijał do pn.europejskich portów.).
Pisane:-4 X 2015 r.
Autor tekstu: "Azja 70".
Foto i plan miasta z internetu.
Specjalne "danke!" dla kol.Amadeusza Pfeifera.
Pomoce:
-Bibliografia:
* "Elbląskie okruchy XX wieku"-Tomasz Gliniecki,wyd.Uran,2013 r.,
* "Historia Elbląga.Tom III,część 1 i 2"-pod red.A.Grotha,wyd.Marpress,2000 r. i 2001 r.,
* "Księga Elbląska.Przewodnik Historyczno-Krajoznawczy.Tom III."-pod red.J.Zaskiewicza,wyd.Fundacja
Pogezania i Elbląska Fundacja Akademicka,2005 r.
-Internet:
*Dawny Gdańsk (Forum Dawny Gdańsk),
*Wikipedia,
*fotopolska eu,
*"Lloyd's Register of British and Foreign Shipping"-wyd.1842,1848,1849,1851,1900.
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz