sobota, 18 czerwca 2016

Wrak pod Łebą.[Błąd w "Focus Historia"].

Niecałe 15 mil morskich [ok.27,28 km.] na północny wschód od Łeby,
spoczywa na dnie Bałtyku [32 metry pod powierzchnią wody] wrak 
torpedowca zbudowanego w Elbing a zwanego przez płetwonurków "Łyżwą".
Budowany był w okresie 11.04.1889-04.10.1890 [inne źródła podają "...
-10.04.1890]w stoczni F. Schichaua.
Zwodowany został 04.11.1889 r.
Jest to Torpedoboot S-50 [T-50].
Torpedowiec S-50,uproszczony plan.

 Pierwotne uzbrojenie okrętu stanowiły dwa  rewolwerowe francuskie działa Hotchkissa 
kalibru 37 mm.,które w 1893 roku zastąpiono jednym działem 50 mm, którego resztki 
zachowały się do dnia dzisiejszego. Oprócz w działa wyposażony był również w jedną 
dziobową oraz dwie pokładowe wyrzutnie torped kalibru 350 mm. Podczas przebudowy 
okrętu usunięto z niego pokładowe wyrzutnie torped a dobudowany został drugi komin 
[ok.1910 r].

S-50 przed przebudową w 1893 r. i 1910 r.

W 1909 roku wymieniono kocioł na nowy.
11.11.1910 roku,już jako jednostka przestarzała,S-50 został przemianowany na 
trałowiec pomocniczy i otrzymał oznaczenie T-50.
Wielka Wojna ,zwana I wojną światową,wybuchła 28.07.1914 roku.
Trałowiec patrolował wówczas niemieckie wybrzeże Bałtyku.Nie brał jednak udziału 
w żadnej bitwie.
W dniu 28.09.1914 roku podczas sztormu ex torpedowiec S-50 zatonął.
Nikt z załogi okrętu nie zginął.

Trochę danych:
-wymiary: 41,00 m [44,20] x 5,05 m [5,00].
-zanurzenie: 1,25 m [2,70].
-wyporność: 125 t.(całkowita 152 t.).[127 t].
-silnik: parowy,3-cylindrowy,1 śruba.
-kocioł typu kolejowego.
-moc: 1201 KM [1571 KM].
-prędkość: 20,6 węzła.
-załoga: 1 oficer +15 [lub 17] marynarzy.
-ładunek węgla: 30 t.
- w nawiasie [ ] dane z różnych źródeł.

S-50/T-50 leży na dnie:
54° 54′ 00" N, 17° 19′ 00" E
Głębokość: 31 m - 32 m.

Stocznia Schichaua w Elbing,ok.1905 r.

CIEKAWOSTKA!
W nr.9 (100)/2015 pisma "Focus Historia" w artykule pt."Morze wraków" 
[str.36-41],autor Marcin Jamkowski wstawił fotkę i krótką notkę na str.40.
Zdjęcie ukazuje nabrzeże stoczniowe/portowe,do którego przycumowany jest,
wypisz wymaluj,...okręt podwodny o nazwie S-50.
Notka przy fotce głosi: "S-50.To wrak [?-dop.mój] pierwszego stalowego [?] 
okrętu wybudowanego w Niemczech.
Jednostka-zwodowana w Elblągu [?] w czasach gdy port miał czynne połączenie 
z Bałtykiem-była konstrukcją eksperymentalną [?] o tak długim,wąskim
i wrzecionowatym kształcie,że nurkowie po odkryciu wraku podejrzewali,
że mają do czynienia z U-Bootem.Po badaniach okazał się 
torpedowcem [?] o napędzie parowym.S-50 zatonął w przededniu wybuchu 
I wojny światowej [???] w czasie sztormu.".
Po pierwsze nie S-50 a T-50,po drugie to nie był ani pierwszy niemiecki okręt 
stalowy ani jednostka eksperymentalna,po trzecie zwodowany okręt był 
w Elbing a nie w Elblągu,po czwarte jak nurkowie doszli do tego,że to 
torpedowiec gdy miał zdemontowane wyrzutnie torpedowe już w 1910 roku 
i został trałowcem?, i po piąte Wielka Wojna trwała równe dwa miesiące gdy 
jednostka Cesarskiej Marynarki Wojennej poszła na dno...
A teraz zdjęcie: [takie samo wstawione w artykule "Focusa Historia"].

Fotografia opisana jako niemiecki torpedowiec...

Niestety jest to USS S-50 czyli amerykański [USA] okręt podwodny S-50 
[SS 161],zwodowany 18.06.1921 roku.
Budowę rozpoczęto 15.03.1920 roku a zakończono 20.05.1922.
Wycofany ze służby 20.08 1927 roku,złomowany 31 .03.1931.
Moją uwagę przyciągnął brak komina i widoczny wyraźnie kiosk podwodniaka 
oraz zbyt "obły" kształt...
Zrobiło mi się smutno,jako elblążaninowi, bo by fajne "nowe" zdjęcie z Elbing 
wypłynęło.
Ale by nie być gołosłownym umieszczę fotki tej amerykańskiej jednostki 
pływającej "na i pod wodą" a nie tylko "na" wodzie:

Zdjęcie na wcześniejszym etapie budowy w Bridgeport,
stocznia "Lake Torpedo Boat Company" [stan Connecticut].


Zdjęcie z dn.18 VI 1921 roku-wodowanie.  

 
  Zdjęcie z manewrów w 1924 roku.


Pisano:

 -27 XII 2015 r.

Tekst: Azja70.
Fotki z internetu.

Pomoce: 
             -www.wrecksite.eu
             -www.hogarthian.pl
             -Wikipedia
             -www.german-navy.de-Torpedoboot 1885 ships
             -www.balticwrecks.com
                -"Focus Historia.Nr.9 [100]/2015 -czasopismo.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz